Miten voimme auttaa?

In Ajankohtaista, Maahanmuuttajanuoret, Työ by Anna Gustafsson0 Comments

Puhoksen ostoskeskuksesta, Alanya-markettia vastapäätä löytyy Monik ry:n ylläpitämä neuvontapiste. Neuvontapiste on osa Safe stadi – hanketta. Kuukauden auki ollut neuvontapiste palvelee maanantaista lauantaihin.

Pisteessä saa neuvoja esimerkiksi työelämään, toimeentuloon, työnhakuun tai vaikkapa opiskelupaikan tai kansalaisuuden hakemiseen.

Paikalla on aina useamman kielen taitajia. Neuvoja saa suomen lisäksi somalin, darin, pashtun, arabian ja ranskan kielillä. Jos oman kielen taitajaa ei juuri ole paikalla, tapaaminen voidaan sopia toiselle päivälle.

Neuvontapisteeseen voi kävellä sisään ilman ajanvarausta. Vaikka varsinaista kysyttävää ei olisikaan, voi pistäytyä paikalla olevan Helsingin kaupungin Kohtaamiskahvilan sohville. Vastaremontoiduissa tiloissa on paikka myös pop up – pisteelle, johon tilaa koordinoiva Ahmed Said kutsuu järjestöjä tai yleishyödyllisiä yrityksiä tulemaan rohkeasti esittelemään toimintaansa.

Neuvontapiste on lähtenyt hyvin liikkeelle ja ensimmäisen kuukauden aikana on tavoittanut jo satoja paikallisia. Ahmed Said toivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan – ja kysymään neuvoja.

Teksti: Anna Gustafsson

Kuvasssa vasemmalta oikealle: projektikoordinaattori Marko Kivikoski, järjestökoordinaattori Ahmed Said, hankkeen taloudesta vastaava Ahmed Ensan sekä Monikin projektityöntekijä Naley Isse.

Puhoksen infopisteen aukioloajat: Ma-Pe klo 10-18, La 14-18.

Leave a Comment